Edukacja włączająca i integracyjna
Studia z wykorzystaniem: e-learningu oraz samokształcenia
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 2 grudnia 2020 r. praktyki zawodowe w kształceniu przygotowującym do wykonywania zawodu nauczyciela w roku akademickim 2020/2021 mogą być realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Podstawa prawna kształcenia: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 roku w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2017 r. poz. 1575 ze zm.) oraz Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 1450)
Cel:
Celem kształcenia jest przygotowanie specjalistów z zakresu racjonalnego wspomagania i ukierunkowywania rozwoju dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi zgodnie z jego potencjałem rozwojowym (z niepełnosprawnością, z całościowymi zaburzeniami rozwoju, z trudnościami w uczeniu się, z zaburzeniami emocjonalnymi i niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem, wybitnie zdolnych) w szkolnictwie ogólnodostępnym i integracyjnym.
Czas trwania: 502 godzin (w tym 120 godzin praktyk) – 3 semestry
Uzyskane kwalifikacje:
Kwalifikacje wydawane są na podstawie Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.
Studia podyplomowe mają charakter kwalifikacyjny, pozwalają uzyskać kompetencje do zajmowania stanowiska nauczyciela wspomagającego w:
- przedszkolach integracyjnych,
- przedszkolach realizujących program edukacji włączającej,
- szkolnych oddziałach integracyjnych, szkołach ogólnodostępnych realizujących program edukacji włączającej,
a także z dziećmi z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego w przedszkolach, szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, internatach oraz domach dziecka.
Adresaci:
Studia podyplomowe skierowane są do osób pragnących podnieść swoje kompetencje oraz kwalifikacje zawodowe w zakresie pomocy, opieki i wsparcia osób o specjalnych potrzebach w systemie edukacji i wychowania; dyrektorów przedszkoli i szkół oraz kadry pedagogicznej pracujących (lub planujących pracę) w klasach/grupach o charakterze integracyjnym oraz inkluzyjnym.
Kierunek skierowany jest również do pedagogów specjalnych (różnych specjalności), którzy pragną pracować na stanowisku nauczyciela współorganizującego kształcenie integracyjne uczniów z niepełnosprawnością.
Uczestnikami studiów mogą być osoby legitymujące się wykształceniem wyższym (co najmniej I stopnia) oraz przygotowaniem pedagogicznym, które posiadają kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, a nie posiadają przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej.
Zatrudnienie:
Po ukończeniu studiów Absolwent posiada kompetencje do podjęcia zatrudnienia na stanowisku nauczyciela wspomagającego w:
- przedszkolach integracyjnych,
- przedszkolach realizujących program edukacji włączającej,
- szkolnych oddziałach integracyjnych,
- szkołach ogólnodostępnych realizujących program edukacji włączającej,
a także z dziećmi z orzeczeniami w przedszkolach, szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, internatach, domach dziecka.
Wymagania:
Studia skierowane są do osób posiadających przygotowanie pedagogiczne.
Cena: 1700 zł za semestr
Czas trwania: 3 semestry